Основните хранителни вещества са жизнено необходими за един здравословен начин на живот, затова е добре да познаваме техните хранителни източници.

Хранително вещество и неговата роля Хранителни източници
Бета-каротин (антиоксидант, преобразуван във витамин А) Жълти и оранжеви зеленчуци и плодове, зеленолистни зеленчуци
Желязо (пренасяне на кислорода) Яйца, раци, миди, скариди и др. подобни, месо, пълнозърнести продукти, бобови растения, зеленолистни зеленчуци, морски водорасли, фурми, смокини, стафиди, семена, какао
Йод (образуване на хормоните на щитовидната жлеза) Месо, риба, раци, миди, скариди и др. подобни, пълнозърнести продукти, зеленолистни зеленчуци, чушки, морски водорасли, йодирана сол
Калий (баланс на течностите, функциониране на мускулите) Пълнозърнести продукти, ядки, семена, зеленчуци, плодове, какао
Калций (поддържа костите и зъбите) Мляко и млечни продукти, риба, пълнозърнести продукти, бобови растения, ядки, зеле
Магнезий (произвеждане на енергия, функциониране на нервите, регулиране на инсулина) Риба, раци, миди, скариди и др. подобни, месо, пълнозърнести продукти, ядки, зеленолистни зеленчуци, гъби, морски водорасли, семена, какао
Мед (усвояване на желязото, използване на енергията, функциониране на нервите) Риба, бобови растения, зеленолистни зеленчуци, гъби, авокадо, чесън, морски водорасли, ядки, какао
Незаменими мастни киселини (регулират нивото на мазнините в кръвта, произвеждането на хормони) Пълнозърнести продукти, бобови растения, ядки, морски водорасли, студенопресовани растителни масла, зеленолистни зеленчуци
Селен (антиоксидант) Млечни продукти, риба, месо, пълнозърнести продукти, бобови растения, зеленолистни зеленчуци, гъби, чесън
Фибри (функциониране на червата) Пълнозърнести продукти, зеленчуци, бобови растения, плодове, ядки, семена
Флавоноиди (антиоксиданти) Пълнозърнести продукти, ярко оцветени зеленчуци и плодове
Фолиева киселина (образуване на червени кръвни телца, делене на здравите клетки) Черен дроб, пълнозърнести продукти, зеленолистни зеленчуци, плодове, ядки, мая
Фосфор (поддържане на костите и зъбите) Жълтък, риба, раци, миди, скариди и др. подобни, месо, пълнозърнести продукти, бобови растения, соя, млечни продукти
Хром (регулира нивото на кръвната захар) Сирене, пълнозърнести продукти
Цинк (растеж и възпроизводство, действие на ензимите, функциониране на имунната система) Млечни продукти, риба, раци, миди, скариди и др. подобни, месо, пълнозърнести продукти, бобови растения, кореноплодни зеленчуци, чесън, кълнове
Витамин А (поддържане на кожата, косата и очите, функциониране на имунната система) Млечни продукти, яйца, риба, бобови растения, студенопресовани растителни масла
Витамин B комплекс (правилна обмяна на веществата, функциониране на нервите) Млечни продукти, риба, месо, бобови растения, пълнозърнести продукти, зеленолистни зеленчуци, семена, ядки
Витамин C (еластичност на кръвоносните съдове, заздравяване на рани, антиоксидант) Цитрусови и повечето други плодове, броколи, чушки и почти всички останали зеленчуци
Витамин D (поддържане на костите и зъбите) Млечни продукти, жълтъци, морски водорасли, ядки, тлъсти риби, рибено масло
Витамин E (антиоксидант, функциониране на мускулите, образуване на червени кръвни телца) Растителни масла, яйца, риба, пълнозърнести продукти, леща, боб, ядки, семена